събота, 14 юни 2014 г.

Вантовият мост Харилаос Трикупис (Рио-Антирио)

Това е най-дългият вантов мост в света. Вантов мост е този, при който конструкцията е окачена на стоманени въжета, които в другия си край за захванати на издигнати над моста пилони. За разлика от висящия мост, където между съседните пилони виси въже (стоманено обикновено), на което с вертикални въжета е закрепена конструкцията на моста. Схемата, която съм взел от лекции на УАСГ, показва двата вида мостове. в) е висящ, г) - вантов :)
Това с мостовете е много интересно, но аз нищо не знам за тях.
Мостът Рио–Антирио е доста нов - пуснат е в експлоатация 2004 г. и е наречен на гръцкия държавник Харилаос Трикупис, който се счита за основоположник за съвременната гръцка парламентарна демократична система. Още на 34 години става министър на външните работи след някакъв успех в преговорите с англичаните. Избран е и в парламента. После следва доста бурна кариера, като седем пъти е бил министър-председател на Гърция. Известен е като реформатор и носител на модерното в политиката. На него се дълги изграждането на много пътища, железници и пристанища, като по негово време е открит и Коринтският канал. Той е и човекът, който планира построяването на моста Рио–Антирио, но това съоръжение е било финансово непосилно за неговото време.
Неговото верую е било изграждането на инфраструктура за подпомагане на бизнеса и създаване на подходящи условия за привличане на чуждестранни инвестиции.
Реформаторските му проекти обаче са страдали от непрестанните политически промени в страната. Често правителството му е било на власт по няколко месеца. Все пак през 1882 г. заема министър-председателското място за 3 години и през този период успява да доведе до край голяма част от реформаторските си проекти.
Въпреки всичко финансово държавата е била в тежко положение. Голяма заслуга за това се отдава на огромната корупция, но също така и на факта, че при поредното си идване на власт Харилаос Трикупис заварва държавната хазна изпразнена заради мащабни военни подготовки, свързани със Съединението на Княжество България и Източна Румелия. Корупцията се е вихрила по позната схема, при която партиите правят мощни и много скъпи изборни кампании, финансирани от бизнеса, на когото са обещани съответните мащабни държавни харчове след спечелване на изборите.
 В резултат на всичко това при поредното си идване на власт през 1892 г. Трикупис произнася знаменателната си реч "За съжаление сме банкрутирали".
В лошо здраве и в не много добро финансово състояние, Трикупис изживява последните си няколко години във Франция, където и почива.

Мостът е дълъг 2880 м. и свързва основната земя на Гърция с Пелопонес, като намалява много времето за преминаване, което преди моста е ставало с фериботи. Има по две ленти за движение на автомобили във всяка посока, аварийна лента, както и тротоар за пешеходци. Широк е 28 м. 
Сега, има някаква неяснота дали не е втория по дължина вантов мост. За целите на тези сравнения се взима само частта от моста, която е закрепена на ванти. Обикновено в краищата моста си стъпва на твърда земя и тези участъци не се отчитат в състезанието. Та на този мост частта, която виси на вантите, е 2252 м. А във Франция има друг мост, виадукта на Мийо (le Viaduc de Millau), на който тази част е дълга 2460 м. Обаче френския виадукт конструкцията е захваната към пилоните и с лагери, освен вантите. Това прецаква французите и поставя гръцкия мост на първо място по дължина сред чисто вантовите мостове.

Много технически предизвикателства са преодолени при изграждането на моста, но няма да се разпростирам. 

Важното е, че под този мост ще напуснем Коринтския залив, за да се появим в залива на Патра. Мостът има четири пилона с три междупилонни пространства, през които се минава. Обикновено между средните пилони минават големите кораби, защото там мостът е най-висок. По-малките, като нас, използват страничните пространства, по правило от дясно на движението.

Но е важно да се знае, че за всяко преминаване се иска разрешение от Rion Traffic на 14 VHF канал 5 мили преди моста и след това - на 1 миля преди моста.

Източници: Уикипедия, лекции на УАСГ, в. Дневникhttp://www.cruiserswiki.org/wiki/Korinthiakos_Kolpos




Няма коментари:

Публикуване на коментар